Nowości 2018

Jacek Bielawa Kościelec

Zbigniew Chojnowski Zawsze gdzieś jest noc

Wojciech Czaplewski Książeczka rodzaju

Marek Czuku Stany zjednoczone

Janusz Drzewucki Obrona przypadku. Teksty o prozie 2

Anna Frajlich Laboratorium (wydanie 3, rozszerzone)

Jerzy Franczak Święto odległości

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Czy Bóg tutaj

Lech M. Jakób Do góry nogami

Jolanta Jonaszko Bez dziadka. Pamiętnik żałoby

Péter Kántor Czego potrzeba do szczęścia

Bogusław Kierc Notesprospera

Wojciech Klęczar Flu Game

Zbigniew Kosiorowski Zapadnia

Sławomir Kuźnicki Kontury

Bogusława Latawiec Pierzchające ogrody

Artur Daniel Liskowacki Spowiadania i wypowieści

Piotr Michałowski Zaginiony w kreacji. Poemat z przypadku

Dariusz Muszer Baśnie norweskie

Uta Przyboś Tykanie

Karol Samsel Autodafe

Miłosz Waligórski Sztuka przekładu

City 4. Antologia polskich opowiadań grozy

 

Nowości 2017

Maria Bigoszewska Wołam cię po imieniu

Jan Drzeżdżon Szalona Monika

Krzysztof Gryko Kontrapunkt

Lech M. Jakób Rzeczy

István Kemény Programy w labiryncie

Bogusław Kierc Jatentamten

Janusz Kryszak Nieme i puste

Joanna Lech Piosenki pikinierów


Dariusz Muszer Pole Czaszek

Cezary Nowakowski, Jakub Nowakowski Błogosławieni

Grażyna Obrąpalska Podróże w pamięć

Halszka Olsińska Złota żyła

Mirosława Piaskowska-Majzel 36 i 6

Małgorzata Południak Pierwsze wspomnienie wielkiego głodu

Ewa Sonnenberg Wiersze dla jednego człowieka

Bartosz Suwiński Wyraj

Paweł Tański Glinna

Maria Towiańska-Michalska Akrazja

Andrzej Turczyński Źródła. Fragmenty, uwagi i komentarze

Miłosz Waligórski Długopis

Henryk Waniek Miasto niebieskich tramwajów

Andrzej Wasilewski Teoria literatury Stanisława Lema

Zbigniew Wojciechowicz Dulszczynea

Marta Zelwan Graffiti


2017. Antologia współczesnych polskich opowiadań

Ukraińska Nadzieja. Antologia poezji

 

WĘDROWNICZEK, Po stronie mocy

WĘDROWNICZEK Marka Czuku » WĘDROWNICZEK, Po stronie mocy

16.11.18 Parzęczew
Na XIV Konkurs Poetycki „Czarno na białym” nadeszło sporo, bo 185 zestawów, zawierających po trzy wiersze w komplecie. Obecny skład jury nie zmienił się od drugiej edycji turnieju, a zasiadam w tym zacnym gronie obok Konrada Tatarowskiego (przewodniczący) i Marii Duszki, która zresztą pierwszy konkurs w Parzęczewie wygrała. Tym razem zwycięża znana z wielu tego typu zmagań – Ela Galoch, przed równie utytułowanymi Magdą Cybulską i Wojciechem Roszkowskim.
Lubię drogę do Parzęczewa wśród zapadających ciemności i gęstego lasu. Jedziemy busem Domu Literatury i nagle wskakuje nam pod koła mała sarenka. Na szczęście nic jej się nie staje, ale przez parę chwil nie daje się z szosy wyprosić. Dojeżdżamy wreszcie do centrum podłódzkiej gminy, w której mieszka 5 tysięcy osób. W sympatycznym i kameralnym Cafe Forum zgromadziło się aż około czterdziestu zainteresowanych wydarzeniem mieszkańców.
Najpierw główna organizatorka z Forum Inicjatyw Twórczych, Renata Nolbrzak, przedstawia wyniki konkursu, a potem nagrodzone utwory zostają odczytane. Do mnie najbardziej przemawiają barwne prozy poetyckie o Bieszczadach drugiej w kolejności Madzi Cybulskiej. No i teraz ja – na zew Rafała Gawina „wychodzę przed szereg” i zaczynamy rozmowę o moich „Stanach zjednoczonych”. Rafał prowadzi to spotkanie ze swobodą, a jednocześnie znawstwem. Pyta np. o cykle tematyczne w tomiku i zatrzymuje się na chwilę przy wierszu „Pokusa”, w którym podreśla delikatność ujęcia przeze mnie agresji Rosji na Ukrainę. Ja na to, że właściwie unikam tematów politycznych, a obraz Putina pochłaniającego swojego sąsiada jak bułkę z masłem stanowi jedynie tło dla historii niespełnionej miłości. Zresztą sam nie wiem; wiersze przecież można czytać wielotorowo i wielowarstwowo; i wspak, i wszerz – rozwijając i zwijając jak makaron.
Ostatnim punktem programu jest występ gwiazdy dzisiejszego wieczoru – aktora i reżysera Konrada Imieli, w programie „Od Waitsa”. Towarzyszy mu Adam Skrzypek, grający na takich wielkich skrzypcach, czyli kontrabasie. Aktor umiejętnie tworzy nastrój, śpiewając zadziorne, mroczne i rwane ballady Toma Waitsa, poruszając się przy tym po różnych rejestrach i odcieniach – od bluesa, jazzu i rocka po granicę bezmelodyjności. Jednym słowem wszystko tu się zmienia i pulsuje, chrypi i nieco fałszuje, a sprzyja temu tematyka utworów: bardzo osobistych, melancholijnych, gorzkich i cynicznych, pełnych czarnego humoru i sprzeczności. Mowa w nich o ludziach okaleczonych duchowo i fizycznie przez wojnę w Wietnamie, skonfliktowanych z prawem i policją, o trudnej miłości i utracie wolności oraz o schodzeniu na dno egzystencji. Imiela śpiewa też piosenkę francuskiego autora i muzyka, Arthura H, oraz kilka swoich kawałków, już bardziej miłosno-lirycznych. Ostatnim utworem jest muzyczna wersja erotycznego sonetu Szekspira w tłumaczeniu Macieja Słomczyńskiego. Występ duetu z Wrocławia bardzo się publiczności podoba, nic więc dziwnego, że nie obywa się bez bisu.
Ten niezwykle udany wieczór dobiega końca. Dodać należy, że kameralny nastrój/wystrój Cafe Forum tworzą też poustawiane wokół sali stare radiodbiorniki z kolekcji wójta. Przydaje się taka nutka nostalgii, gdy przypominamy sobie, jak to kiedyś namierzaliśmy zagłuszane zachodnie stacje: Wolną Europę, Głos Ameryki czy Radio Londyn. A teraz spotykamy się tu w Parzęczewie face to face, podczas gdy w minionych czasach byliśmy po przeciwnych stronach muru, przez który przebijały się jedynie fale eteru. W Monachium – po stronie mocy – był Konrad Tatarowski jako redaktor RWE, a na skraju krajowej nocy – tkwiliśmy my, wytrwale kręcąc gałkami.

© Marek Czuku

  • Dodaj link do:
  • facebook.com