Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

BŁĘDNIK ONLINE, "Na żadnym zegarze nie znajdziesz wskazówek do życia"

2015-03-18 18:26

Jeśli będę istniał po śmierci, to czy nadal będę pisał swój „Błędnik”? Przede wszystkim skąd w zaświatach wezmę przybory do pisania? No i rękę do notowania? Czy znajdę sobie czytelników, czy w kraju Raju spotkam dość Polaków? Ja przecież tylko po polsku umiem myśleć.

            Dziś w nocy spałem ledwie trzy godziny (do 1.40). Obudził mnie jakiś niewytłumaczalny niepokój,  może hałas z ulicy. Potem już tylko drzemałem, słuchałem audiobuka Rama Orena, pisałem i znów drzemałem, czując się chory, ale i zdrowy na tyle, żeby zrobić idiotyczną gimnastykę przed piątą. (W młodości człowiek jest albo zdrowy albo chory; na starość bywa się zdrowo-chorym mieszańcem,  skotłowanym schyłkowcem, gdy najbliższym celem życia jest po prostu  śmierć.)

            Książka Rama Orena (autora izraelskiego) nosi tytuł „Przysięga Gertrudy” i jest powieścią opartą na faktach. Michałek Stołowicki, jedyne dziecko bogatej rodziny żydowskiej, powierzony zostaje w czasie wojny opiece Gertrudy Babilińskiej, gosposi domowej państwa Stołowickich. Rodzice chłopca są pewni, że nie przetrwają rządów nazistowskich (i rzeczywiście nie przetrwali). Dobra chrześcijanka Babilińska przysięga, że wychowa Michała na żyda, i że zrobi to w miarę możności w Palestynie. Książka kończy się happy endem: przyrzeczenie zostało dotrzymane. Fabuła obfituje w mnóstwo scen mrożących krew w żyłach  i które rzecz jasna podnoszą atrakcyjność narracji. Ach, pisarze! Miał rację Czesław w Miłosz, mówiąc w swojej „Niemoralności sztuki” o „nieludzkim, poza-ludzkim” etosie artystów słowa.

            Kończąc Rama Orena, spojrzałem na zegarek: była godzina 7.25. Nagle przypomniał mi się aforyzm Stanisława Jerzego Leca: „Na żadnym zegarze nie znajdziesz wskazówek do życia”… Niby tak, pomyślałem. No ale te dzisiejsze inteligentne zegarki Google’a? Czy Sony? Z dostępem do Internetu? Na nich jakieś wskazówki do życia może by się znalazły.