Nowości 2023

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Duchowa podróż", www.szczecinczyta.pl, 17.09.2012

copyright © www.szczecinczyta.pl 2012

Nowy tom poezji Ewy Elżbiety Nowakowskiej należy czytać powoli, w skupieniu, delektując się każdym z osobna słowem. Merton Linneusz Artaud zabiera w duchową podróż, ascetyczną w formie, za to bogatą w treść. Jesteśmy świadkami przenikania się różnych światów, zbiegu pozornie odmiennych ścieżek religijnych. Zgodnie z tytułem bohaterami krótkich form poetyckich są: Thomas Merton, Karol Linneusz i Antonin Artaud. Na pierwszy plan wysuwa się jednak Merton – trapista, kontemplator Boga i autor „Siedmiopiętrowej Góry”.

Wiersze przeplatają się tutaj z dialogami, prowadzonymi przez podmiot liryczny i brata Ludwika (Merton). Przypominają one przypowieści, rozmowy mistrza z uczniem, zawierają wskazówki, prowokują do szukania odpowiedzi. Uderza w nich prostota, zwięzłość i oszczędność. Nie ma słów zbytecznych, nadprogramowych. Jest tylko to, co istotne. Tak samo wiersze – zgodnie z wytyczną Mertona, by unikać emocji, które uderzają czytelnika niczym pięść, pozbawione są dosłowności i nadmiernej opisowości. Cechuje je za to dobór słów dokonany z iście aptekarską dokładnością. W potocznym języku zestawienia wyrazów, takich jak na przykład w utworze „Merton słucha Requiem” nie miałyby racji bytu:
Niebo terkocze szyciem.
Ktoś fastryguje zbawienie.
Nuty. Cały las szpilek.

Tutaj jednak są jak najbardziej zasadne, kreują nowe znaczenia, zapraszają do interpretacji. To, że język jest zmetaforyzowany nie dziwi, wszak na tym zasadza się poetyckość. Jednak przenośnie Nowakowskiej nie są szablonowe, poetka tworzy nowy język, wzbogaca poetycką leksykę.

Mimo pewnej powściągliwości utwory zawarte w tomiku Merton Linneusz Artaud zachwycają mnogością obrazów, uruchamiają wyobraźnię, pobudzają sfery umysłu dotąd uśpione. Jeżeli zatem jesteś wymagającym i wiecznie poszukującym czytelnikiem, prawdopodobnie lektura poezji Ewy Elżbiety Nowakowskiej spełni twoje oczekiwania.
Estera Zoc-Firlik


Ewa Elżbieta Nowakowska Merton Linneusz Artaudhttp://www.wforma.eu/253,merton-linneusz-artaud.html