Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

Wolność pachnie wanilią

cena detaliczna:29.00PLN
cena:24.00PLN
Towar niedostępny
Wolność pachnie wanilią - Cechy
Cechy
format18,0 x 18,0 cm
rok2008
strony174
oprawabroszurowa ze skrzydełkami
ISBN978-83-60881-13-2
wydanie1 w języku polskim
zdjęciaVolker Derlath, Hanna Rex
redakcjaAdrian Sroka
korektaAgata Borowicka, Anna Nowakowska
wydaw-nictwoFORMA
e-book (ePub, mobi) ISBN978-83-63316-06-8
e-book onlinewww.ibuk.pl

Dariusz Muszer

powieść odznaczona nagrodą Związku Pisarzy Niemieckich dla najlepszej książki roku 1999 w konkursie "Nowa książka w Dolnej Saksonii i Bremie".

W swojej pełnej czarnego humoru i sarkazmu powieści fantastycznej Dariusz Muszer bezwzględnie obnaża niemiecki system wartości. Trzymająca w napięciu, momentami makabryczna historia, pełna obrazów i sformułowań, które każdego niemieckiego stylistę wprawiają w osłupienie.
z noty niemieckiego wydawcy, A1 Verlag

Muszer postanowił rozdrażnić wszystkich i zrobił to w sposób wszystkich zadowalający. Niemieccy krytycy są zachwyceni: wreszcie ktoś nie zostawił na Niemcach suchej nitki, dał im nieźle popalić, zaspokoił ich jakże długo i w utajeniu żywione masochistyczne potrzeby. (...) Rzeczą krytykowaną – i to z niebywałym impetem – jest tu bezsens Historii, spoczywającej na naszych – polskich i niemieckich – karkach niczym bezlitosne jarzmo, które sprawia, iż każdy, kto rodzi się po prawej lub lewej stronie Odry, jest osobnikiem potencjalnie napiętnowanym. Dążenie do „likwidacji Historii” zyskuje u Muszera wymiar metaforyczny. (...) Muszerowskiego Naletnika nazwać musimy „niezłym szelmą”: wnuk zbrodniarza wojennego, syn dzieciobójczyni, zostawia żonę (Żydówkę) w ciąży bez środków do życia, by zostać „prawdziwym Niemcem”, a gdy ta w końcu odnajduje go – zabija ją i dzieci w sposób iście bestialski (...). Z początku wydaje się, że to zwykłe epatowanie makabrą, ale chodzi tu przecież o walkę (bohatera) z ideą Rodziny, co na planie ogólniejszym reprezentuje zmagania (Muszera) z widmem Zbiorowej Pamięci, Dziedzictwa Narodowego i innych szlachetnych Ciągłości, z którymi nasza Ojczyzna prezentuje się, jak matka Naletnika (zgwałcona dziwka) ze swoimi niechcianymi ciążami. To oczywiście potworne, co mówi nam Muszer, ale niemniej potworne było to, że nikt nam tego wcześniej przez tyle lat nie mówił.
Adam Wiedemann, Gazeta Wyborcza

Dariusz Muszer opowiada o plagach wolności, opowiada, ile komicznego, rozpaczliwego wysiłku potrzeba, aby nie musieć wziąć jej na siebie, tej słodko-waniliowej, gorzkiej wolności. Wiarygodnie, ciekawie.
Martin Ahrends, Die Zeit

Napisana po niemiecku przez Polaka książka pozostała, na szczęście, książką polską, pełną czarnego humoru i fantastycznych przewrotek. (...) Mistrzowska gra literacka.
Michael Zeller, Nuernberger Nachrichten

(...) jeden wielki wściekły krzyk political incorrectness, przynoszący ulgę niczym pełne fantazji przekleństwo. Książka ta mogłaby doprowadzić do wściekłości, gdyby nie jej niezwykle precyzyjny, jasny i poetycki język. (...) Muszera cechuje grubiaństwo Charles’a Bukowskiego i humor na bakier wczesnego, anarchistycznego Güntera Grassa.
Klaus Seehafer, Neue Presse

Fantastyczna pikareska spotyka się u Muszera z kryminałem i parabolą najlepszej kafkowskiej proweniencji.
Piotr W. Lorkowski, Topos

Kiedy Dariusz Muszer zastanawia się nad swą biografią, nie robi tego bez lakonicznych podtekstów. To prawie tak, jakby te wszystkie podniecające scenariusze, które przez niemieckich dziennikarzy ciągle na nowo wynoszone są na piedestały, nie były w rzeczywistości warte, aby o nich w ogóle wspominać.
Clemens Niedenthal, Oberhessische Presse

Bohater Muszera jest masowym mordercą. Nie żadnym tam psychopatą, raczej jednym z nas – tylko czuje się jakoś tak nie całkiem dobrze.
Gerald Koll, Kieler Nachrichten

Figlarna & makabryczna & sarkastyczna (...) łotrzykowska powieść. Niemalże scenariusz filmowy amerykańskiego filmu, w którym na pewno znalazłaby się rola dla Dennisa Hoppera.
Oskar Ansul, Forum

Radykalna, sarkastyczna. Wolność pachnie wanilią jest tak daleko oddalona od współczującego żargonu socjalno-krytycznej literatury jak Güenther Walraff od Charles’a Bukowskiego. Bezczelny, niezwykle mocny ton rozbrzmiewa w tej książce.
Gabriele Boschbach, Ostfriesische Zeitung

Dariusz Muszer trafił swą powieścią w dziesiątkę.
Frank Fuellgrabe, Lueneburger Landeszeitung

Najpóźniej przy opisywaniu życia małżeńskiego bohatera i rzadkich erotycznych konfrontacji z jego żydowską żoną ma się wielką ochotę rzucić książką o ścianę, lecz w napięciu czyta się tylko dalej.
Johannes Schulz, Radio Flora

Współczesny Dyl Sowizdrzał jest masowym mordercą, gdyż przemoc należy według Muszera do socjalnej rzeczywistości. Jego literackie zmartwychwstanie z perspektywy polskiego emigranta poprzetykał 41-letni powieściopisarz i poeta parodiami wielkich kolegów i ezoterycznymi zapożyczeniami.
Peter Oberstein, Sueddeutsche Zeitung

Wściekle fantastyczna powieść.
Alex Rühle, Sueddeutsche Zeitung

Bardzo prowokacyjna książka. Mieszanka kryminału z okrutną rzeczywistością.
Cuxhavener Nachrichten

A o Hanowerze: “miasto, w którym człowiek umiera, zanim zdąży się urodzić, w którym umiera się trzy razy wolniej niż gdziekolwiek indziej; wczorajsze miasto o poglądach z przedwczoraj.”
Stefan Stosch, Hannoversche Allgemeine Zeitung

Cynicznym, pesymistycznym piórem Muszer opowiada historię pewnego masowego mordercy. Godny polecenia debiut.
Ferdinand Schmökel, Listen

(…) poważny, a jednocześnie szelmowsko-komiczny autor. Lapidarnym tonem opowiada śmiertelnie poważne historie.
Christoph Haacker, Westdeutsche Zeitung

Książka Muszera dociera do miejsc, do których inne książki nie docierają. Bohater powieści budzi w czytelniku przede wszystkim uczucie odrazy, połączone z niewygodnym wrażeniem, iż ucieleśnia on jakiś bliżej nieokreślony, nasz własny wyrzut sumienia.
Katarzyna Weintraub, Radio Deutsche Welle

Prowokująca (Polaków, lecz szczególnie Niemców) powieść Muszera byłaby czymś całkowicie nie do zaakceptowania, gdyby nie fantastyczny, niesamowity humor, z jakim została napisana, oraz wyobraźnia i inwencja autora. Muszer poszedł na całość: wrzucił do magicznego naczynia wszystkie możliwe składniki (historię, stereotypy, uprzedzenia, nieporozumienia) mocno potrząsnął i zamieszał. Powstał “napój” całkiem przyjemny w smaku, jednak dla ludzi o mocnej głowie.
Piotr Piaszczyński, Dialog


recenzje, noty, wywiady:
--- "Muszer i Kafka. Podróż do krainy antyutopii", eleWator, 1/2020
--- "Wywiad poniemiecki. 2", eleWator, 1/2020

--- "Wywiad poniemiecki", eleWator, 4/2019

--- "Pozwól zajrzeć do swojej duszy", http://zaczytanywksiazkach.blogspot.com, 12.06.2015
--- "Zaskoczenie murowane", http://ujrzec-slowa.blogspot.com, 07.06.2015
--- "Czarna dziura w zadku kosmosu", Doczytania Grzegorz Krzymianowski blog, 17.05.2011
--- "Wolność aż do mdłości", Latarnia Morska, 1/2010
--- "Nieważny język, ważne co ma się do przekazania", www.stetinum.pl, 10.05.2009
--- "Książka o polsko-niemieckich problemach", www.stetinum.pl, 05.05.2009
--- "Poplątane korzenie, czyli o wolności, która nie pachnie wanilią", IIK, 23.01.2009
--- "Puść mnie, Historio", Kurier Szczeciński, 09.07.2008
--- "Wolność albo śmierć", ArtPapier, 01.07.2008
--- "Poza nawiasem", Lampa, 6/2008


promocje:
--- 14.09.2009 – spotkanie z Dariuszem Muszerem i Krzysztofem Niewrzędą

Osoby, które kupiły ten produkt kupiły także: