nowości 2024

Anna Andrusyszyn Pytania do artystów malarzy

Edward Balcerzan Domysły

Henryk Bereza Epistoły 2

Roman Ciepliński Nogami do góry

Janusz Drzewucki Chwile pewności. Teksty o prozie 3

Anna Frajlich Odrastamy od drzewa

Adrian Gleń I

Guillevic Mieszkańcy światła

Gabriel Leonard Kamiński Wrocławska Abrakadabra

Wojciech Ligęza Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji

Zdzisław Lipiński Krople

Krzysztof Maciejewski Dwadzieścia jeden

Tomasz Majzel Części

Joanna Matlachowska-Pala W chmurach światła

Piotr Michałowski Urbs ex nihilo. Raport z porzuconego miasta

Anna Maria Mickiewicz Listy z Londynu

Karol Samsel Autodafe 7

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy III

Marek Warchoł Bezdzień

Andrzej Wojciechowski Zdychota. Wiersze wybrane

książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

"Przymierze z Ziemią", https://dajprzeczytac.blogspot.com, 30.11.2023

copyright © https://dajprzeczytac.blogspot.com 2023


„Przymierze z Ziemią” to poezja natury. Kenneth White, niezwykle erudycyjny, przenosi nas w czasie i przestrzeni. W pierwszej części zbioru będziemy m.in. spacerować po dawnej Galicji, rozważać sprawy minione, podziwiając piękno „muzyki oceanu”.

Podczas tych lirycznych wędrówek poeta podrzuca coraz to bardziej fascynujące tematy pod rozwagę. Zachęca do dyskusji m.in. o natchnieniu, sztuce imitującej rzeczywistość, o wpływie warunków atmosferycznych na pracę twórczą czy proces poznawczy.

Jak cudownie jest się zatopić w nocne metafory White’a – poeta kreśli liryczne baśnie czy przypowieści, w których eksponuje tajemnicę (np. „biel / która jest zagadką”), wydobywa na wierzch to, co przynależy do strefy mroku i przeszłości.

W wierszach White’a pojawiają się postaci historyczne, autor dzieli się swoimi fascynacjami literackimi, artystycznymi, filozoficznymi (niektórym nawet oddaje głos, czyniąc ich podmiotem mówiącym). To często są poetyckie „rozmowy”, np. o „życiu w nieustannym ruchu / o zimnych światłach / w tunelu rozpaczy”.

W miniaturach White’a kryje się ogromna przestrzeń, której zupełnie nie ogranicza ta lapidarna forma. Poeta tak szkicuje swój poetycki obraz, że elementy, które na nim widnieją opowiadają własne historie, już w umyśle czytelnika, jak np. w „Opuszczonym domostwie”:

Na cyplu
od strony zachodniej i pełnego morza
domek starego latarnika

w środku

popsuty zegar
potłuczony teleskop
porozrywana mapa.

Najwięcej w tych wierszach bez wątpienia natury. Autor spogląda głównie na oceany, które są mu bliskie, także z powodu fascynacji odnalezioną książką, pewnym studium oceanograficznym („Biała Biblia”). Swoje badania przeprowadza jednak głównie pod kątem kulturowym.

Mężczyzna popatruje również na ptaki i czyta z ich powrotów opowieść o nieubłaganym czasie. W ogóle to przyroda jest tu wyznacznikiem wszelkich prawideł. Wrażliwy podmiot żyje z wielką uwagą, toteż nieustannie czerpie ze źródła inspiracji. Chociażby pisanie „czarnym cienkopisem” prowokuje do myślenia „o dzikiej kaligrafii / usianej po wszechświecie”. Podmiot czyta znaki od świata: „plama kału mewy – pieczęć kosmosu”.

W części drugiej przenosimy się do „czytelni kartograficznej”. Ale i tu podmiot kontynuuje swoje „studia armorykańskie”, zgłębia „kosmogonię Alcmana”, kreśli metafizyczny portret świata. Niezwykle uspokajające są te wiersze. Wyciszające. Wskazują na obszary, o jakich nie myśli się zbyt wiele (albo wcale!) w codziennym pędzie. Wspaniale móc zanurzyć się w te liryczne opisy krajobrazów, w historie, jakie kreśli wyobraźnia poety.

Zakończymy tę niezwykłą podróż poetycką kolejnymi wycieczkami. Zamykająca tom część już wiele wskazuje w tytule: „Pielgrzymki i peregrynacje”. I tu spotkają nas zachwycające pejzaże, a pośród nich niesamowite refleksje wrażliwego podmiotu.

Piękna to książka.
Kinga Młynarska


Kenneth White Przymierze z Ziemią http://www.wforma.eu/przymierze-z-ziemia.html