Nowości 2020

2020. Antologia współczesnych polskich opowiadań

Andrzej Ballo Made in Roland

Roman Ciepliński Ukryte myśli

Krzysztof Ćwikliński Nocny gość

Anna Frajlich W pośpiechu rzeka płynie

Jarosław Jakubowski Wojna

Zbigniew Jasina Inaczej przemijam

Jolanta Jonaszko Portrety

Paol Keineg Powrót do Bretanii

Bogusław Kierc Płomiennie obojętny (o chłopcu, który chciał być Bogiem)

Andrzej Kopacki Sonety, ody, wiersze dla Marianny

Yvon Le Men Tu i tam

Artur Daniel Liskowacki Hotel Polski

Marek Maj Teorie naiwne


Dariusz Muszer Córka męża i córka żony

Dariusz Muszer Księga ramion deszczu

Uta Przyboś Wielostronna

Karol Samsel Autodafe 3

Tomasz Stefaniuk Małpka Koko i inne wierszyki dla (nie)grzecznych dzieci

Bartosz Suwiński Nawie

Henryk Waniek Notatnik i modlitewnik drogowy II

 

Nowości 2019

Dejan Aleksić Jak to powiedzieć

Jarosław Błahy Rzeźnik z Niebuszewa

Kazimierz Brakoniecki Twarze świata

Tomasz Hrynacz Dobór dóbr

Piotr Kępiński Po Rzymie. Szkice włoskie

Bogusław Kierc Osa

Andrzej Kopacki Inne kaprysy

Artur Daniel Liskowacki Brzuch Niny Conti

Tomasz Majzel Osiemnasty

Dariusz Muszer Człowiek z kowadłem

Dariusz Muszer Wiersze poniemieckie

Elżbieta Olak Otulina

Paweł Przywara Ricochette

Karol Samsel Autodafe 2

Bartosz Suwiński Bura. Notatnik chorwacki


Paweł Tański Okolicznik północnych pól

Andrzej Turczyński Czasy i obyczaje. Wariacje biograficzne

Andrzej Wasilewski Jestem i

Sławomir Wernikowski Passacaglia

Jurij Zawadski Wolny człowiek jeszcze się nie urodził

 

WĘDROWNICZEK, Wojna w czasach zarazy

WĘDROWNICZEK Marka Czuku » WĘDROWNICZEK, Wojna w czasach zarazy

1.06.20 Łódź
Pandemia koronawirusa powoli przepoczwarza się w drugą, nieco schyłkową fazę. Jak żyję, przez coś takiego nigdy nie przechodziłem. Być może wygaszenie wielu ważnych dla państwa dziedzin, połączone z psychozą zagrożenia, przypomina trochę sytuację sprzed bez mała czterdziestu lat, a mianowicie ze stanu wojennego, jednak porównanie to nie całkiem trafnie oddaje realia. Faktem jest, że do tej pory na chorobę COVID-19 zachorowało na świecie prawie sześć i pół miliona osób, z czego niemal czterysta tysięcy na zawsze opuściło ten nasz najlepszy z padołów łez. A jak twierdzą eksperci, liczby te mogą być – z różnych względów – znacznie zaniżone.
Po trzech miesiącach hibernacji powoli odmrażają się kolejne sfery aktywności Polaków, w tym kultura, która ostatnio zeszła do sieciowego podziemia. Niedługo będzie można znowu pójść do kina, ale ja nie chcę już dłużej czekać, więc korzystam z internetowego serwisu filmowego, by obejrzeć głośny obraz Sama Mendesa „1917”. I nie zawodzę się. Mamy tu do czynienia z perspektywą przeciwnej strony konfliktu (alianckiej) w stosunku do tej z kultowej powieści E.M. Remarque’a „Na Zachodzie bez zmian”, gdzie opowiedziano wojenne losy młodych Niemców. Jednak tu i tam wymowa jest jednoznacznie pacyfistyczna, a pojęcie „stracone pokolenie” obowiązuje po obu stronach barykady.
Bohaterami filmu są dwaj młodzi angielscy żołnierze, Blake i Schofield, przed którymi generał postawił arcytrudne zadanie przedostania się przez linię frontu, by odwołać planowany atak brytyjskich oddziałów. Grozi im bowiem niemiecka zasadzka i w konsekwencji śmierć 1600 żołnierzy, w tym brata Blake’a. Wysłannicy muszą się po drodze zmierzyć z okopami, zasiekami, krwią, błotem, kurzem, szczurami, bombami, ogniem, wodą. Przeżywają zaś poczucie misji, zniechęcenie, lęk, głód, ból, gniew, ludzką solidarność, samotność. W trakcie wyprawy ginie Blake, do celu dociera jedynie Schofield. Misja odnosi sukces – natarcie zostaje odwołane, ale żołnierz znowu jest sam. Siada pod drzewem wśród wielkiej łąki i ogląda rodzinne fotografie.
Kamera cały czas podąża tropem bohaterów, prawie nie ma cięć. To duży plus, bo widz dzięki temu jest bliżej wartkiej akcji. Do tego należy dodać świetną grę aktorów, znakomite zdjęcia/ujęcia oraz subtelne tło muzyczne. Film do samego końca budzi emocje i trzyma w napięciu, a czasem nawet wzrusza. Czegóż chcieć więcej.

© Marek Czuku

  • Dodaj link do:
  • facebook.com