Nowości 2019

Dejan Aleksić Jak to powiedzieć

Jarosław Błahy Rzeźnik z Niebuszewa

Kazimierz Brakoniecki Twarze świata

Tomasz Hrynacz Dobór dóbr

Piotr Kępiński Po Rzymie. Szkice włoskie

Bogusław Kierc Osa

Andrzej Kopacki Inne kaprysy

Artur Daniel Liskowacki Brzuch Niny Conti

Tomasz Majzel Osiemnasty

Dariusz Muszer Człowiek z kowadłem

Dariusz Muszer Wiersze poniemieckie

Elżbieta Olak Otulina

Paweł Przywara Ricochette

Karol Samsel Autodafe 2

Bartosz Suwiński Bura. Notatnik chorwacki


Paweł Tański Okolicznik północnych pól

Andrzej Turczyński Czasy i obyczaje. Wariacje biograficzne

Andrzej Wasilewski Jestem i

Sławomir Wernikowski Passacaglia

Jurij Zawadski Wolny człowiek jeszcze się nie urodził

 

Nowości 2018

Jacek Bielawa Kościelec

Zbigniew Chojnowski Zawsze gdzieś jest noc

Wojciech Czaplewski Książeczka rodzaju

Marek Czuku Stany zjednoczone

Janusz Drzewucki Obrona przypadku. Teksty o prozie 2

Anna Frajlich Laboratorium (wydanie 3, rozszerzone)

Jerzy Franczak Święto odległości

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Czy Bóg tutaj

Lech M. Jakób Do góry nogami

Jolanta Jonaszko Bez dziadka. Pamiętnik żałoby

Péter Kántor Czego potrzeba do szczęścia

Bogusław Kierc Notesprospera

Wojciech Klęczar Flu Game

Zbigniew Kosiorowski Zapadnia

Sławomir Kuźnicki Kontury

Bogusława Latawiec Pierzchające ogrody

Artur Daniel Liskowacki Spowiadania i wypowieści

Piotr Michałowski Zaginiony w kreacji. Poemat z przypadku

Dariusz Muszer Baśnie norweskie

Uta Przyboś Tykanie

Karol Samsel Autodafe

Miłosz Waligórski Sztuka przekładu

City 4. Antologia polskich opowiadań grozy

 

WĘDROWNICZEK, Kultura i pismo

WĘDROWNICZEK Marka Czuku » WĘDROWNICZEK, Kultura i pismo

Oto moja odpowiedź na jedną z ankiet sprzed kilku lat. Zmieniło się coś?

– Jak Pan ocenia obecną kulturę i jakiego pisma brakuje na rynku wydawniczym?
– Jakie ma Pan wyobrażenie dobrego pisma kulturalno-artystycznego?


1. Kultura – tak ogólnie – nadal ma się dobrze. Organizuje się przecież wiele imprez artystycznych, często na wysokim poziomie, jest wielu wybitnych twórców reprezentujących różne pokolenia, powstają dobre książki, obrazy, utwory muzyczne.
Nasze czasy cechuje jednak spore zamieszanie artystyczno-ideowe, charakteryzujące się przerostem znaczenia kultury masowej oraz zjawisk medialnych (na zasadzie: „gdy nie mówi o tobie telewizja, to cię nie ma”). Kryteria w takich medialnych „nośnikach sztuki” nie zawsze są obiektywne; dominuje tu pośpiech, uproszczenie, kierowanie się przeważnie sensacyjną stroną rzeczywistości, a niekiedy i zwyczajne kumoterstwo.
Mimo wszystko jestem umiarkowanym optymistą, jest wśród nas sporo wartościowych, twórczych i wrażliwych osób, a strona medialno-popkulturowa sztuki to na szczęście nie wszystko (i wśród wytworów kultury masowej zdarzają się dzieła udane).

2. Z kolei pism kulturalnych jest na rynku sporo (samych literackich jest w Polsce kilkadziesiąt). Ich nakłady są jednak niewysokie (w przypadku pism literackich to ok. tysiąca egzemplarzy), toteż wydawnictwa te ukazują się jedynie dzięki dotacjom i sponsorom. Można powiedzieć, że każdy może coś dla siebie znaleźć wśród tych czasopism.
Moim ideałem jest pismo, które nie zapominałoby o ponadczasowych walorach sztuki i nie schlebiało tanim gustom, a przy tym było otwarte dla wszystkich twórców, niezależnie od środowiska, wieku i innych czynników (o publikacji powinny decydować jedynie kryteria artystyczne).

© Marek Czuku

  • Dodaj link do:
  • facebook.com