Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Anomalia", https://karols.pl, 06.03.2024

copyright © https://karols.pl 2024


Adrian nie ma łatwego życia. Brak mu śmiałości by zagadać do mieszkającej nieopodal dziewczyny, w której się sekretnie podkochuje, przed blokiem na ławeczce przesiaduje osiedlowy oprych zwany Kisielem [który przy każdej okazji kroi Adriana ze wszystkiego, co znajdzie u niego w kieszeniach], a i życie jest jakieś takie uciążliwe. I gdy jakimś cudownym zbiegiem okoliczności w końcu udaje się Adrianowi rozmówić z dziewczyną i umówić na randkę, życie chłopaka wywraca się do góry nogami. Dochodzi do wypadku samochodowego, w którym giną jego rodzice oraz młodsza siostra. Świat traci wszelkie barwy, a życie sens. Z nadzieją przychodzi eksperymentalna terapia, dzięki której chłopak będzie mógł znów spotkać się ze swoimi bliskimi...

OBSESYJNE PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ
„Anomalia” Krzysztofa T. Dąbrowskiego to opowieść, w której wraz z głównym bohaterem przyjdzie nam zastanawiać się nad naturą rzeczywistości: czy to co widzę, jest rzeczywiście tym co widzę? A może jest czymś innym? Jeśli tak, to czym? Symulacją? Alternatywną rzeczywistością? Zaświatami? Zaburzeniem percepcji wynikającym ze środków psychoaktywnych? Chorobą psychiczną? A może czymś jeszcze innym?

„Tylko, skoro jest okej, to czemu o tym rozmyślam? Czemu się tak utwierdzam w tym przekonaniu? Przecież człowiek, który nie ma problemów wewnętrznych, nie ma też potrzeby, by mieć takie myśli, jakie mi właśnie chodziły po głowie. Co jest prawdą?” [s. 43].

Myślenie Adriana ma wszystkie cechy charakteryzujące osoby z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi: tryby, które raz poszły w ruch, nie potrafią się zatrzymać, a jedna idea, jeden przebłysk, natrętna myśl, rozbudowują się w cały złożony system, w którym spoiwem są obsesje. System ten tym trudniej rozebrać, czy zanegować, im więcej ma on punktów stycznych z rzeczywistością. A u Adriana ma on ich wiele: w końcu każde jego wytłumaczenie jest możliwe jako to prawdziwe, a poza tym żadne wzajemnie się nie wyklucza. Ten wewnętrzny monolog, roztrząsanie natury rzeczywistości przez Adriana to najmocniejszy punkt „Anomalii”.

ŻAŁOBA
Ważnym wątkiem w powieści Dąbrowskiego jest również żałoba. Widmo śmierci i straty unosi się nad całą książką, przesączając kartki dojmującym smutkiem. Motywacje głównego bohatera są jak najbardziej zrozumiałe, a jego obsesje usprawiedliwione. Trauma, której doświadczył rzutuje na jego codzienność, która – nawet gdy oferuje szczęście – wciąż jest przepełniona brakiem.

GATUNEK
Trudno jednoznacznie zakwalifikować „Anomalię” do jakiegoś konkretnego gatunku. Autor łączy w sobie historię obyczajową z literaturą grozy oraz science-fiction. Ten miszmasz sprawdza się bardzo dobrze: dzięki niemu możliwe jest bowiem „testowanie” ustaleń Adriana dotyczących natury rzeczywistości oraz przyjrzenie się żałobie głównego bohatera.

PODSUMOWUJĄC
Nie spodziewałem się, że „Anomalia” będzie aż tak dobrą książką. Krzysztof T. Dąbrowski poradził sobie z eksploracją tak trudnych tematów jak pytanie o naturę rzeczywistości i żałoba. Przy tym wszystkim – a może przede wszystkim – Autorowi udało się napisać ciekawą historię, która trzyma w niepewności i napięciu do samego końca.
Karol Skrzypek


Krzysztof T. Dąbrowski Anomaliahttp://www.wforma.eu/anomalia.html