Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Małpka Koko", http://annasikorska.blogspot.com, 25.10.2020

copyright © http://annasikorska.blogspot.com 2020

Wiersze, wierszyki, rymowanki – to wszystko jest elementem zaczarowywania świata przez dzieci i jednocześnie oswajania rzeczywistości, odkrywanie praw rządzących się nimi. Dziecięce utwory mają przemycać określone wartości, zachęcać do ćwiczenia mowy oraz pamięci, ale też zachęcać do właściwych postaw społecznych, namawiać do określonych działań i zaprzestania innych. I właśnie takim zbiorem jest książeczka „Małpka Koko” Tomasza Stefaniuka z ilustracjami Magdaleny Kalenin.
Do lektury wprowadza nas tytułowy wiersz opowiadający o marudnej małpce, której wszystko przeszkadzało. Była śliczna, zdrowa, ale ciągle narzekała na tłok, upały, zimno. Nigdy nic i nikt nie mógł jej zadowolić. Nie potrafiła znaleźć w codzienności niczego, co mogłoby ją cieszyć. Dzięki przyjaciołom dostrzega, że przez narzekanie nie dostrzega piękna przyrody. Zmiana perspektywy sprawia, że może ujrzeć, w jaki sposób patrzyłaby, gdyby miała pozytywne podejście do otoczenia. Uczy się dostrzegania plusów w każdej zmianie pogody, a to sprawia, że innym będzie łatwiej z nią żyć. Małpka Koko zmienia się w miłą i dzięki temu jest bardziej lubiana. Pokrewny jest tu tematycznie wiersz „Smutnik” alegorycznie wyjaśniający dzieciom skąd bierze się smutek i dlaczego warto szybko taki nastrój pożegnać i bawić się z innymi dziećmi. O dziecięcych postawach jest też wiersz o nadmiernym gadulstwie. Tematy opowieści bohaterki są błahe, a nadmiar słów sprawia, że w rezultacie nikt jej nie słucha. Uczy się, że warto się zastanowić i mówić po zastanowieniu się.
Jeden z utworów pokazuje, w jaki sposób działają stereotypy, które sprawiają, że pewne rzeczy (tu zwierzęta) są mylnie postrzegane, dlatego zawsze warto unikać szablonów i być otwartym na napotkane osoby. Inny wiersz porusza problem bezsensownych utarczek i sprzeczek nieprowadzących do celu tylko zabierających czas. Nieco inne emocje to strach. Ten pojawia się w dwóch odsłonach: jedna negatywna a druga pozytywne. „Strach ma wielkie oczy” to opowieść o odwiedzinach u stracha, który boi się stać w polu. Odkrywamy, że praca stracha wcale nie jest łatwa i sprawia, że sam strach się boi, ale on narażony jest na różnorodne zagrożenia, a my siedzimy bezpieczni w ciepłych domach, więc nie powinniśmy się bać. Z takim strachem ma też do czynienia łóżko marzące o wyprawach, ale bojące się doświadczeń. Jest to też utwór o unikaniu wyzwań, pozostawaniu w domu po pierwszych porażkach związanych z wyruszeniem w świat. Jednak unikanie tych wyzwań wcale nie jest tu negatywne, ponieważ bohater jest stworzony do bycia w domu, a nie wędrówek. Widzimy tu piękno różnorodności tego, że jedni świetnie sprawdzają się podejmując kolejne wyzwania, a inni żyjąc w domowym zaciszu.
Za pomocą „Grzybów” objaśnia dlaczego czasami możemy znaleźć grzyby w lesie, a innym razem jest to trudne. Ożywione grzyby potrafią chować się przed zbieraczami. Taki motyw zabawy jest też w wierszu pokazującym dziecko ganiające wokół czystego prania. Jest też zabawny Brantofelek bawiący się i robiący psikusy czy liczenie owiec, jako zabawa pozwalająca zasnąć.
W utworach Tomasza Stefaniuka znajdziemy nawiązania do znanych nam wierszyków. Szczególnie dużo jest tu motywów z twórczości Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Pojawiają się zwierzęta, są grzyby, liczby, które mają w sobie coś z abecadła, jest gaduła, która ma sporo cech skarżypyty. Autor porusza wiele problemów. Rymowane proste utwory mają duży ładunek zabawy, ale też mogą być punktem wyjścia do wyjaśnienia dziecku wielu spraw. Możemy pokazać, dlaczego ludzie nie lubią marud, z jakiego powodu dobrze dbać o otoczenie i nie prowadzić głupich kłótni o błahe sprawy, dlaczego lepiej pożytkować energię na przemyślenie tematu niż zasypywanie ludzi nadmiarem opowieści, których z czasem nikt nie chce słuchać. Dowiemy się też, że nie ma nic złego w strachu, ale lepiej go nie odczuwać.
Myślę, że to ciekawa propozycja dla przedszkolaków.
Anna Sikorska


Tomasz Stefaniuk Małpka Koko i inne wierszyki dla (nie)grzecznych dziecihttp://www.wforma.eu/malpka-koko-i-inne-wierszyki-dla-(nie)grzecznych-dzieci.html