Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

Dziennik kreteński, czyli Kolonia Karna Kreta (2)

2014-12-18 14:07

Na Kretę nie idzie się pieszo. Można się tam dostać drogą morską albo powietrzną. Można też oczywiście skorzystać z korytarzy przesunięć czasoprzestrzennych, ale metoda ta jest, pomimo wysokiego stanu obecnego postępu technicznego, nadal dość niepewna, gdyż często ląduje się nie tam, gdzie by się chciało, albo też w innym czasie, czyli w bliskiej przeszłości lub w dalekiej przyszłości. To zbyt ryzykowne, stwierdziliśmy zgodnie; nam, szczególnie Mok, chodzi o teraźniejszy urlop. Uznaliśmy, że Mok musi odpocząć po całym roku pracy i zatankować, najlepiej do pełna, aby mieć ochotę i siłę na dalszą walkę w ludzkiej dżungli. Mok pracuje w szkole, a pomimo to ciągle wzbrania się przed chodzeniem do pracy z maczetą i pistoletem. Nie rozumiem jej. Ja tankować energii nie muszę, gdyż pracuję okazjonalnie. Pisarz to nie zawód, tylko okazja do ukrycia się przed życiem.

Następnego dnia obdzwoniliśmy porty morskie w okolicy i okazało się, że w tym miesiącu żaden statek nie odpływa w kierunku Krety. Tak więc pozostała nam droga powietrzna. Jako że na urlop zdecydowaliśmy się w last minute, czyli na ostatni gwizdek, nie było czasu na budowę własnych skrzydeł z wosku i ptasich piór – musieliśmy skorzystać ze zbiorowej formy poruszania się po niebie, czyli z samolotu.

– Może w drodze powrotnej uda nam się polecieć wariantem Dedala i Ikara – pocieszała mnie Mok.

Nie bardzo wierzyłem w jej dobre intencje. Uważałem, że chciała mnie po prostu zbyć.

Na pocieszenie wrzuciłem Piękną Helenę, operę-buffo Offenbacha, na ruszt odtwarzacza. Chodziło oczywiście o arię Allez, partez pour la Crète! To po francusku. Jedź na Kretę! To po polsku. No i przekonałem się, że przerywa, czyli że kompakt wprawdzie wiruje jak spodek podczas seansu spirytystycznego, lecz laser niekiedy nie czyta. O dupę potłukł tę całą świetlaną technikę! Jak się kiedyś czarna płyta zacięła, to wystarczyło ją puknąć, a igła szła dalej. Jak burza. Kto dziś pamięta tamtą neoklasykę? Czasami myślę, że jestem już tak starym rabarbarem, że czas najwyższy mnie zakompostować. Mok nie lubi, gdy tak mówię. Uważa, że nadal jestem młody. Może się nie myli.

© Dariusz Muszer

►oficjalna strona internetowa autora