Książki z 2021

Andrzej Ballo Albowiem

Alina Biernacka Kiedyś, jednak. Wiersze wybrane (1977-2020)

Maria Bigoszewska Złodziejska kieszeń

Jarosław Błahy Zaklęty w szerszenim gnieździe

Nicolas Bouvier Na zewnątrz i wewnątrz

Roman Chojnacki Pasterz słoneczników

Roman Ciepliński Życie zastępcze

Wojciech Czaplewski Książeczka wyjścia

Marek Czuku Róbta, co chceta

Adrian Gleń M [małe prozy]

Małgorzata Gwiazda-Elmerych Zapojutrze

Tomasz Hrynacz Emotywny zip

Tomasz Hrynacz Pies gończy

Jarosław Jakubowski Bardzo długa zima

Jarosław Jakubowski Ciemna Dolina

Lech M. Jakób Ćwiczenia z nieobecności

Zbigniew Kosiorowski Zapodziani

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito

Bogusława Latawiec Nieoznakowany szlak

Ryszard Lenc W cieniu Golgoty

Artur Daniel Liskowacki Cukiernica pani Kirsch (wydanie 2)

Artur Daniel Liskowacki Eine kleine (wydanie 4)

Artur Daniel Liskowacki, Bogdan Twardochleb Przybysze i przestrzenie. Szkice o pisarzach szczecińskich

Joanna Matlachowska-Pala Bezpowrotne

Piotr Michałowski Dzień jest wierszem, świat kolorem

Dariusz Muszer Dzieci krótszej nogi Syzyfa

Marek Pacukiewicz Wieki średnie

Małgorzata Południak Podróżowanie w przestrzeni

Karol Samsel Autodafe 4

Grzegorz Strumyk Wyjście

Michał Trusewicz Przednówki
 

Bazgroły, 22.05.2020

2020-05-22 13:37

Czy neandertalczyk będzie (albo jest) zbawiony? Pytam nie ze względu na wątpliwości, lecz z powodu „natręctw” ikonograficznych. Nasza wyobraźnia eschatologiczna poddana jest przedstawieniom (głównie malarskim), od których trudno odstąpić, a jeszcze trudniej odwyknąć. Wśród zbawionych w scenach Sądu Ostatecznego nie dopatrzyłem się dotąd ciał radykalnie odstających od zasadniczej normy figury ludzkiej. Nie widziałem garbatych, ani choćby otyłych (a wiem o pokaźnej tuszy wielu świętych). Nie przekonuje mnie tłumaczenie, że są to już ciała błogosławione. Podobnie rozczula mnie pępek i penis na wizerunkach Adama sprzed „wydobycia” Ewy. A co powiedzieć o starczej postaci Stworzyciela? Te obrazy „urabiają” nie tylko wyobraźnię, ale również – by tak powiedzieć – „koagulują” wiarę. I niewiarę.

© Bogusław Kierc