Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Jonestown", http://annasikorska.blogspot.com, 03.10.2016

copyright © http://annasikorska.blogspot.com 2016

Karol Samsel czerpie z bogatego dorobku ludzkości. Sięga po mity, przywołuje historie i minionych bohaterów (od literackich po prawdziwych) i ubiera to wszystko w stylistykę znaną nam z tekstów religijnych oraz twórczości poetów piszących wiersze poruszające kwestie boskości. Czytanie zbioru „Jonestown” wymaga rozległej wiedzy, dużego obycia kulturowego, zainteresowania współczesnością, przeszłością, religiami sektami, literatura iddyliczną, tworzeniem idealnych systemów społecznych, dziełami przekonującymi nas do idealnych systemów społecznych. Już sam tytuł zabiera nas w świat wykreowanych duchowych przeżyć. Idylliczne miasto stworzone przez Jima Jonesa jednoczyło ludzi bez względu na wiek, kolor, wykształcenie. Członkowie Świątyni Ludu Kościoła Pełnej Ewangelii zamieszkali w Jonestown, niedostępnej dla świata osadzie. Apokaliptyczna sekta Świątynie Ludu żyła w odcięciu od świata i przekonaniu, że znajdują się w jedynym spokojnym miejscu na świecie. Ta bańka złudzeń jednak szybko pęka, a członkowie sekty. To zmusiło wielu do ucieczki. Jednak pozbawiona złudzeń oraz wiary większość wolała umrzeć w imię wyznawanych wartości. Zbiorowe samobójstwo sprawiło, że przeszli do historii, jako zjawisko niezwykłe. Wielu humanistycznych myślicieli zastanawiało się z jakich powodów człowiek jest w stanie zdecydować się na tak drastyczny krok. Nieidealny projekt Jima Jonesa upada w ciągu jednej nocy. Pozostało jednak piętno, jakie całe wydarzenie wniosło.

„Jonestown” Karola Samsela wprowadza czytelników w metafizyczne doznania zmieszane z irracjonalnością kontaktu z rzeczywistością. Do swojego niezwykłego świata wprowadza nas wierszem o niezwykłości pokarmu duchowego, pięćdziesiątnicy pozwalającej wejść w doznania duchowe. To odwołanie do kultury chrześcijańskiej, zesłania Ducha Świętego pozwala zrozumieć znaczenie inicjacji, nadawania określonym przeżyciom wymiaru duchowego. Nie bez znaczenia pierwszą część zbioru zatytułowano „Totus”, co można tłumaczyć „cały, wszystko”. W zależności od znaczenia, kolejnego ujęcia w wierszach „Totus” nabiera nowego wymiaru duchowego.

Jednym z wierszy wchodzącym do tej części jest „Nad ryż bielszy się stanę, nad ryż wybieleję”, w którym widać zarówno nawiązania do utworu Stanisława Żeromskiego „Ponad śnieg bielszym się stanę”, w którym polski twórca zabiera swoich czytelników i widzów do świata ludzkich dylematów, błędów, zbrodni. Pierwsze wersy utworu wykorzystują religijną literaturę kojarzącą się z piękną porą roku: kwitnącym majem oraz nabożeństwami do Matki Boskiej. Ten idealny świat religijnej pieśni, radości, chwalenia zderzono z turpistycznym, katastrofalnym opisem płonących rzek, które towarzyszyły literaturze wojennej powstałej w poczuciu zagrożenia. Jeśli spojrzymy na ten utwór w kontekście całości to i tu ludziom towarzyszy poczucie zbyt szybkiego przemijania oraz zła świata, w którym jedyna ostoją dobra jest tylko niewielka miejscowość – raj na ziemi. W czasie analizy tego utworu nie sposób pominąć także utworu Marka Hłaski „Palcie ryż każdego dnia”, która (podobnie jak utwór Żeromskiego) mówi o zakazanym uczuciu, byciu więźniem kultury oraz przepisów prowadzących do zła.

Każdy z utworów obfituje w wielość obrazów. Oszczędność słów i duża erudycja poety wymaga od czytelnika sporego wysiłku, zrzucania kolejnych warstw znaczeń.

Polecam.
Anna Sikorska



Karol Samsel Jonestownhttp://www.wforma.eu/jonestown.html