Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Kronika powrotu", www.szczecinczyta.pl, 07.10.2012

copyright © www.szczecinczyta.pl 2012

Kronika powrotu Artura Daniela Liskowackiego to wybór tekstów napisanych na przestrzeni dziesięciu lat. Wewnętrzny układ książki sugeruje porządek od 2012 do 2002 roku, jednak ramy, w jakie ujęty jest zbiór nie pokrywa się z czasem powstania danego tekstu. Niezależnie od chronologii odbywamy swoistą, czytelniczą podróż w głąb i wstecz. W przeszłość widzianą z XXI-wiecznej perspektywy.

Szkice te traktują w dużej mierze o kulturze. Przedmiotem rozważań bywa nie tylko literatura, lecz również malarstwo, rzeźba czy film. Autor pisze między innymi o tak zwanej literaturze młodzieżowej, dzisiaj już nieobecnej. O notach o autorze, które kiedyś ascetyczne, nie przekraczające granicy książki, dzisiaj dorodne, będące swoistym chwytem marketingowym. W swych rozważaniach wyróżnia twórczość takich artystów jak Przyboś, Barlach czy Żywicki. Zastanawia się nad tym dlaczego coś było i co z tego wynikało. Jest to jego osobiste spojrzenie na świat. Czasem patrzy z pozycji osoby prywatnej, innym razem snuje refleksje jako pisarz. Zawsze jednak jest to przefiltrowane przez jego wrażliwość, własne odczucia i spostrzeżenia. Przywołuje zjawiska przebrzmiałe, zdezaktualizowane, często też zapomniane. Powracając myślą do tego, co było jednocześnie komentuje to, co mu współczesne.

Liskowacki wspomina, przypomina, a dzięki temu nie daje zapomnieć. Pamięć też niekiedy go zwodzi i zawodzi:

Przecież niewiele pamiętam z tych moich lat pierwszych. Jakieś pojedyncze, zatrzymane kadry. Cienie sytuacji. Tak że to, co pamiętam, tłumaczyłem sobie, to najpewniej ich pamięć, którą przyjąłem za własną.

Ale kiedy zamykałem oczy, znów wszystko widziałem, czułem, rozpoznawałem. Jak swoje. Doświadczone wtedy. I tylko imiona rzeczy, barw i woni przyszły potem.

Nie ma więc pewności czy zatarte, wyblakłe fragmenty jakiejś większej całości są faktycznie wspomnieniem pisarza, czy też są to reminiscencje wspominających rodziców.

Nie wiem czy autor Kroniki powrotu przypomina sobie czy nam, ale mi osobiście lektura książki odświeżyła pamięć. Rzuciła również światło na fakty i zjawiska dotąd mi nieznane. Zachwyca wirtuozeria językowa, każde słowo z osobna, a także plastyka myśli. Utrzymana w ironicznym, zdystansowanym tonie Kronika powrotu Artura Daniela Liskowackiego, „dobrze się czyta”.
Estera Zoc-Firlik


Artur Daniel Liskowacki Kronika powrotuhttp://www.wforma.eu/218,kronika-powrotu.html