Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, Piekło zapomnienia

2023-10-03 15:53

Tę starannie przemyślaną książkę – i od strony merytorycznej, kompozycyjnej, i graficznej (dobór zdjęć) – należy czytać z mapą środkowych Sudetów, obejmującą Karkonosze, okolice Jeleniej Góry, rejon Rudaw Janowickich aż po Góry Kamienne. Już w pierwszym wierszu z tomu Grzegorza Tomickiego „Piekło jest wszędzie” (Katowice 2023) pojawiają się Zmarli. Kim oni są? Autor pisze, że należą do jego rodziny i nazywa ich Zmarłą oraz Bratem.
Zwróćmy uwagę na zapisane w języku francuskim motto w formie dialogu jakby z zaświatów. Można go spolszczyć na:

„Nazywam się Klara, a ty?
Nie mam imienia.
Mnie tutaj

nie ma”.

Zapis ten współgra z dwoma ostatnimi w książce, podobnymi do siebie wierszami, w języku francuskim i polskim:

„Nazywałem Cię Klara.
Nie mam imienia.
Mnie tutaj

nie ma”.

Można domniemywać, że Klara jest właśnie tą Zmarłą, której podmiot szuka na opuszczonym „cmentarzu z poprzedniej wojny” między Piekłem a Wybuchami w Górach Lisich oraz w przydrożnej kapliczce w Olszynach w okolicach Kruczych Gór. Ona stale mu towarzyszy – jest zarówno z nim, jak i w nim. To prawdopodobnie zdjęcie jej głowy z kamiennej figurki jest na okładce. Dalej – obok motta – widnieje fotografia starego kamiennego krzyża wśród traw. Napis na nim „MEMENTO” przypomina, żebyśmy pamiętali o tych, których już wśród nas nie ma.
Autorem czarno-białych zdjęć w książce jest sam poeta. Ilustrują one treść wierszy oraz korespondują z nimi. Widać na tych ilustracjach drzewa, wzgórza, trawy, niebo. A także niszczejące wśród ziemi i trawy nagrobki z XIX wieku z niemieckimi napisami oraz postacie ukrzyżowanego Jezusa na zmurszałym krzyżu bądź ze starego obrazka z napisem „Es ist vollbracht”. „Dokonało się” to ostatnie słowa Jezusa na krzyżu. Tutaj mają one wydźwięk ironiczny, bo dokonało się tu zniszczenie, a nawet unicestwienie. Można na to powiedzieć: „chichot historii” oraz „ironia losu”.
Odkąd podmiot stracił swoich Zmarłych, nie ufa nikomu i niczemu. Teraz próbuje ich wskrzeszać – między Piekłem a Wybuchami, miejscach na mapie w Górach Lisich. Tam, w najbliższym sąsiedztwie Piekła, znajduje się zapomniany cmentarz „z plastikowym małym Jezusem” i dwoma starymi krzyżami. Wybuchy „na mapie wyglądają jak wzgórki, pagórek albo łysa polana”. Piekło w dolinie potoku Sierniawy jest o rzut beretem do Wybuchów. Nazwy tych miejsc (łąk a może pól?) kojarzą się z wyrazami od których pochodzą. Poeta oczywiście wykorzystuje te dwuznaczności: „Usłana Lisimi Górami droga do Piekła / to zawsze daremna i zawsze piękna droga / ucieczki od szczęścia wśród ludzi // albo nieszczęścia”. (...)

[całą recenzję będzie można przeczytać w jednym z kolejnych numerów „Nowych Książek”]
© Marek Czuku