Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, Nienudne nudne wiersze

2023-06-06 13:41

16.10.22 Łódź
Audycja Anny Groblińskiej „Strefa kultury w Radiu Łódź”. Mówię w niej o mojej nowej książce pod przewrotnym tytułem „Nudne wiersze”. Na pytanie prowadzącej, który to już tomik, odpowiadam, że chyba tysiąc czterysta dziesiąty, a na pewno piąty w Wydawnictwie Forma. Zastanawiamy się nad niszowością poezji, co Ania podsumowuje wypowiedzią Jerzego Jarniewicza po otrzymaniu Nagrody Nike, że „dzięki niszowości poezja jest wolna”. Ja dodaję zdanie Ryszarda Krynickiego, że teraz poezja wróciła do tego, czym była zawsze: sztuką elitarną i trudną, ale warto pisać dla tych, którzy się nią interesują.
Przechodzimy do „Nudnych wierszy”. Ania nazywa mnie Marek „mylę tropy” Czuku, podkreślając, że moja opowieść dzieje się w dużej mierze w języku. Ja na to przytaczam słowa Jerzego Jarniewicza, że czasy liryki konfesyjnej się skończyły i teraz dominuje poezja lingwistyczna, kreacyjna, pełna różnych gier z tradycją. Dodaję, że wszyscy cieszymy się z właśnie przyznanej Jarniewiczowi nagrody, bo w ten sposób doceniono nie tylko Jurka, ale i całą poezję, która często jest niedowartościowana.
Następnie AG czyta dwa moje wiersze: „Czary – mary” i „Nikogo to nie obchodzi”. Są one dobrym pretekstem do wspomnienia Szkoły Nowojorskiej z Ashberym i O’Harą oraz zastanowienia się nad pesymizmem w poezji.
AG: Twoje wiersze wcale nie są nudne, mamy w nich różne zabawy z formą. To tylko taki prowokacyjny tytuł.
MC: Na tym to chyba polega, że się „babrzemy” w formie. Teraz wiersz może być raz pesymistyczny, a raz optymistyczny. Raz podmiot może być kobietą, innym razem mężczyzną. Jednak autor mimo wszystko „wyziera” ze swoich utworów, bo jego podejście do materii wiersza jest niepowtarzalne.
Na koniec czytam małą prozę „Trzy po trzy” i zapraszam na nadchodzące za dwa tygodnie moje spotkanie autorskie w bibliotece przy ulicy Pięknej.

© Marek Czuku