Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"W deszczu", http://annasikorska.blogspot.com, 05.12.2023

copyright © http://annasikorska.blogspot.com 2023


Debiutancki tom Elżbiety Olak zatytułowany „Otulina” zachwycił mnie. Poetka przypomniała mi ważną rzecz: w czytaniu nie może być pośpiechu, że trzeba się zatrzymać, przyglądać i pochylać, by dostrzec, poczuć i przeżyć. Musi być to doświadczenie poszukiwania i kontemplowania. Czytanie wierszy wymaga kierowania się w życiu uważnością, umiejętnością przecedzania chwil, zasuszania wspomnień, radowania się z napływających sekund, które jeszcze nam dano, słów, które mogliśmy przeczytać, przeżuć, przetrawić i wchłonąć, aby stały się częścią nas. Ta czujność pojawia się również w tomie „W deszczu”.

Od pierwszej strony stajemy się uważnymi obserwatorami zwyczajnych rzeczy, które są niczym proustowskie magdalenki przywołujące na myśl liczne obrazy. Tematy wierszy są różnorodne: pojawia się spanie, budzenie się, przygotowywanie do dnia, wyznaczanie sobie celów, wędrowanie wśród ludzi przyrody, bliskość z otoczeniem (rzeczami, zwierzętami, rodziną i przyjaciółmi) oraz sobą, zagłębianie we własnych emocjach, szukanie nowych, lepszych dróg, lepszych wersji siebie. Z prostych wierszy wyłania się wizja domu pełnego ciepła, zrozumienia, zamieszkałego przez ludzi świadomych swoich wad, uczących się nowych ról, cieszących się wytchnieniem i samotnością oraz ciągle doskonalących się. Elżbieta Olak daje nam przekaz, że w życiu ważna jest uważność, czujność, umiejętność doświadczania i doceniania chwil, delektowania się nimi, dzielenia się rozterkami, obowiązkami, szczęściem i umiejętność pożegnania z bliskimi i przedmiotami oraz ciągłego uczenia się, autorefleksji.

Już pierwszy wiersz w tomie przywodzi na myśl proces nastawiania się na doświadczenie określonych rzeczy:

„Padałem
Kładłem szelesty między liście
Kroplami szumiałem w gałęziach
Zamykałem ich uszy na inne dźwięki
Nie mieli poza mną żadnych świateł” (s. 6).

Skupienie na drobiazgach ma znaczenie. Rytuałem może być radość i szczęście, które w poezji Elżbiety Olak w pewnym sensie kojarzone jest z pędem, ekspresją, nieuchwytnością, przez co trzeba trzymać je za grzywę (s. 8).

Z kolei cierpienie, melancholia wymagają namysłu, wałkowania tematu, czasu i cierpliwości w ubraniu w słowa tego, co niesie życie, formułowania z myśli wierszy. Jest tam sporo miejsca na zastanawianie się, dlaczego nasza egzystencja pełna jest sytuacji, w których zostajemy sami ze sobą i poczuciem pewnego rodzaju klęski, bycia niepotrzebnym, niezauważanym i pojawiającym się w życiu innych wtedy, kiedy trzeba pocieszyć:

„Jestem kobietą niepotrzebną
Lub raczej potrzebną doraźnie,
Umiarkowanie, na żądanie.
Istnieję niejako na marginesie
Wydarzeń, znaczeń deklaracji.
Coś tam rozwiązuję.
Czasem trzeba mojej głowy
Do znalezienie odpowiedzi
Albo reszty ciała do ogrzania, gdy zimno.
Potem znów cisza.
Zgęstniałą, otępiająca coraz bardziej,
Nie przynosząca klarowności,
A tylko dodająca swoją pustką ciężaru” (s. 39).

A tuż obok samotności jest radość z doświadczenia macierzyństwa, wypełniania nim chwil, przygotowania synów do samodzielności i niezależności. Mimo opuszczenia rodzinnego domu ciągle odczuwa ich obecność, dostrzega ślady po nich:

„Rośli jak dzikie rośliny w naprędce skonstruowanym grodzie.
Po omacku i niepewnie pielęgnowani,
Choć z gwałtowną miłością.
Każdy według swojego zapisu
Stawał się, kim miał być.

Mogłam obserwować,
Jak wydłużają im się kończyny
i rosną włosy, jak kwitną,
Nabierając sił i rozsądku.
Aż w końcu ułamują się przy korzeniu.
Podobnie, jak w kiedyś czytanej baśni.
I jak odchodzą drogą, której nie będę znać.

Ogród jednak nie pozostał pusty.
Pulsuje ich blaskiem, ich oddechami,
Strzępkami słów, niepowtarzalnością,
Cudem ich istnienia.

Dziękuję” (s. 15).

Uważność i wdzięczność to dwie postawy, które w wierszach Elżbiety Olak się uzupełniają. Uważnym można być na zjawiska atmosferyczne, pory dni i roku, przyrodę, domowe zwierzęta, rzeczy i ludzi. Nawet zwyczajny materac ma tu ważne miejsce. Właśnie ta uważność prowadzi do wdzięczności, pamiętania doświadczonego dobra:

„Kiedyś więcej bywało ciał,
które cierpliwie unosiłeś.
Spali małżonkowie. Spali przyjaciele.
Spały zwierzęta i dzieci.
Koiłeś ich złe sny; przychodzili długo
właśnie tutaj. Na ciebie.
Po ciepło, wygodę, po złudną trwałość.
W dzień bywałeś statkiem, morzem,
namiotami Indian, placem zabaw” (s. 12).

Otaczające przedmioty są traktowane jak pełnoprawni współuczestnicy życia rodzinnego i rozstawanie się z nimi wywołuje smutek, bo to żegnanie się z bogactwem doświadczeń. W różnych utworach znajdziemy tych samych bohaterów, ale pokazanych z innej perspektywy. Dopiero po przeczytaniu całego tomu obrazy łączą się w spójną całość, w której dom jest ważnym miejscem z materacem będącym pewnego rodzaju centrum życia rodzinnego, bo przecież człowiek większość doby przesypia. Często z bliskimi, zwierzętami, innymi przedmiotami (książkami, laptopami, kartkami, talerzami itd.). Wśród tych obrazów codzienności toczącej się wokół miejsca do spania mamy sielskie scenki:

„Na jednej poduszce
Kot i jego człowiek.
Ciasno wtuleni jedno w drugie.
Splecione łapy,
Zmieszane powietrze wydychane
przez czarny i różowy nos.
Serca pompują krew.
Jedno szybko blisko drugiego
O wolniejszym rytmie”.

„W deszczu” to tom pełen barw, dostrzegania rzeczy ważnych, przyglądania się otoczeniu, zachwycania się nim, ale też zmagania się z poczuciem samotności i zagrożenia. Są tu bardzo ważne społecznie tematy jak pandemia, wolność, wygoda. „Wolność jest tu, a bezpieczeństwo tam, / Rozłączone ze sobą” – dostrzega poetka, która ma świadomość, że wybór jednego zawsze pozostawia poczucie niedosytu, niepokoju, szarpania się z życiem i ciągłym lawirowaniem między jednym a drugim.

W czasie lektury wierszy Elżbiety Olak doświadczamy dwóch wrażeń: z jedne strony pory roku mkną szybko niczym galopujące bicie serca, kolejne świty zmieniają się jak w kalejdoskopie, a z drugiej strony mamy zatrzymanie na chwili, zwolnienie tempa, przyglądanie się światu i utrwalanie go za pomocą krótkich zdań oznajmujących świadczących o dostrzeganiu i docenianiu chwil w tej ulotności życia.

Cud kolejnego dnia wypełnionego obowiązkami, rozczarowaniami, ale też nowymi radościami, nadziejami, kolejnymi chwilami bliskości, ciepła ludzkiego lub zwierzęcego ciała, świadomości emocjonalnej bliskości, przyjemnościami, wrażeniami pobudzającymi nasze zmysły, ale też czerpania radości z samotności dającej wytchnienie, pozwalającej na odpoczynek od otoczenia:

„Najlepiej wychodzi mi samotność,
Inność, oderwanie od stada,
Ciemne pokoje niepewne jutra,
Ogólny brak planu,
Długo ćwiczone odrzucenie,
Totalna improwizacja.

Co jakiś czas czuję się częścią całości
Nadaremnie. To nigdy nie działa długo.
Niewyuczone w dzieciństwie
zawodzi na całej linii” (s. 27).

Obok tej mnogości wrażeń dla podmiotu lirycznego -będącego swoistym alter ego poetki – ważne są nawet wspomnienia czyichś uczyć, świadomość, że była ważna dla kogoś, że może liczyć na bliskość i obecność dzieci, zwierząt wypełniających jej życie, sprawiających, że nie ma czasu na rozczulanie się nad sobą i swoimi rozstaniami, bo luki są zapełniane.
Anna Sikorska


Elżbieta Olak W deszczuhttp://www.wforma.eu/w-deszczu.html