Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

WĘDROWNICZEK, Ogień i empatia

2021-10-07 15:58

To rzecz o miłości i najgłębszych ludzkich uczuciach, emocjach, pisana z empatią, czułością oraz wrażliwością na ludzkie dramaty. „Książka o śladach, które zostawia człowiek”, o ludzkich losach, przekraczaniu granic i wspinaniu się na szczyt. Ale też o przemijaniu, gdy szczęście przeplata się z bólem. Zbiór wierszy Doroty Nowak „Zarzewie” (Krzywogoniec 2019) jest pokłosiem II Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „O Złotą Pszczołę”, który nowotomyska poetka wygrała. Książkę dedykowała „mamie i tacie”, natomiast jako motto dała fragment „Modlitwy do Anioła Stróża”.
Kluczowe jest tu wspomnienie ciepła rodzinnego domu z mamą, tatą i siostrą, wigilijnych potraw, babcinych rad wprowadzających w sekrety kobiecego świata. Skonfrontowano to z obecną sytuacją – chorobą rodziców, gdy tata po wylewie zapomina słów, a obłożnie chora mama porusza się jedynie o kulach. Kiedyś emanowało z nich światło, teraz to córki opiekują się nimi, trzymając się wyłącznie miłości. Dalej poetka opowiada historię zauroczenia i pożądania, gdy mimo że wszystkiego po trochu ubywa, nadal go zachwyca „jej ciepło” i „delikatność dotyku”. Ich „dom z widokiem na niebo i piekło” to „nieustannie tlące się ognisko”. Bo prawdą jest, że po latach „coraz trudniej odchodzić / coraz łatwiej wracać”.
Dorota Nowak mocno podkreśla, jak cennymi wartościami są przyjaźń, miłość do dzieci, przyrody. Ale powinniśmy też dostrzegać gorszą stronę świata, np. przemoc, alkoholizm, prostytucję. Wzruszający jest ostatni wiersz w książce: „mamo”. Mowa w nim o wspólnocie w bólu odchodzenia – chorej matki i troszczącej się o nią córki, którym towarzyszy modlitwa, by „trzymać się ciepła” i „całować światło”.
Tytułowe „zarzewie” oznacza początek lub źródło. Jak w wierszu pod tym samym tytułem, gdy po mroźnej zimie „oni z rozmysłem odsłaniają zimne słowa / z czułością dotykają zeszłorocznej rdzy”. Z pewnością coś tu się zaczyna tlić, rozpalać. Taka jest siła uczuć.

© Marek Czuku