Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

BŁĘDNIK ONLINE, "Historia przyszłości" (Adama Mickiewicza)

2015-06-03 08:56

Nie lubię fantastyki, jednak lubię „Historię przyszłości” Adama Mickiewicza, dzieło fantastyczne, które nigdy się nie ukazało, bo autor poniszczył rękopisy. Była to podobno narracja, która powstawała przez kilkanaście lat (w siedmiu wersjach), poczynając od roku 1829. Jej treść znamy dzięki opowieściom przyjaciół poety, utrwalonym w ich pamiętnikach i listach. Mickiewicz pisał swoją „Historię” po francusku, bo chciał dotrzeć z nią do szerszej publiczności. Dlaczego dzieło zniszczył? Nie wiemy.  Mickiewicz był nie tylko wieszczem, ale i wizjonerem technicznym: przewidział między innymi powstanie łączy światłowodowych, lotnictwa (wyobrażał sobie, że będzie ono parowe), telefonów (pół wieku przed ideami Verne’a i przed wynalazkiem Aleksandra Bella). Wpadł też na pomysł numerycznego systemu ewidencji ludności (zakładał, że w przyszłości nasze nazwiska zostaną zastąpione liczbami). Wielki traktat poety był zarówno wizją futurologiczną jak i pewną historical fiction, alternatywną wersją dziejów Europy. Narrator księgi (bo ma ona narratora) wypowiada swoje kwestie w trzecim wieku III tysiąclecia i przysięga, że powstanie listopadowe 1831 roku zakończyło się klęską strony rosyjskiej, a nie polskiej. Nasze wojsko,  przekształcone w armię powszechnej rewolucji europejskiej, pomaszerowało na Moskwę, którą zdobyło i na miejscu państwa carów ustanowiło demokratyczną Rzeczpospolitą Syberyjską. Powtarzam: nie lubię fantastyki, ale kocham Mickiewicza i wszystko mu wybaczam, nawet to, że napisał „Historię przyszłości”, której nie opublikował. Poniżej fragment listu Antoniego Edwarda Odyńca do Juliana Korsaka z uwagami na temat planowanej przez Mickiewicza „Historii przyszłości”:

 

"Opowiadanie zaczyna się od roku 2000 i ma obejmować dwa wieki (...) Cała zaś ta historia (...) ma kończyć się na wejściu Ziemi w stosunki z planetami, a to za pomocą balonów, które naówczas tak mają żeglować po powietrzu jak dziś okręty po morzu. Cała zaś Ziemia ma być pokryta siecią kolei żelaznych. (...) Jest to świat "Tysiąca nocy i jednej", a wszystko tak poetyckie, tak cudowne, a przytem tak na pozór prawdopodobne, że pragniesz, aby tak było, i wierzysz, że tak być może (...) Jak nie powiedzieć (…) o całych flotach skrzydlatych balonów latających w powietrzu jak żurawie czy gęsi. O całych miastach domów i sklepów budowanych na żelaznych kołach, a pędzących po szynach żelaznych ze wszech stron lądu na wielkie targowisko pod Lizboną, dokąd znowu ocean w olbrzymich okrętach przynosi płody z innych części świata. Jak nie wspomnieć o Archimedesowych zwierciadłach, ustawionych na ogromnych przestrzeniach w ten sposób, że ogniste litery, odbite w pierwszym, w okamgnieniu odbijają się w ostatnim. O teleskopach, przez które z balonu można całą ziemię obejrzeć, a z ziemi widzieć, co się dzieje na jej satelitach. O akustycznych przyrządach za pomocą których, siedząc spokojnie przy kominku w fotelach, można słuchać dawanych w mieście koncertów lub wykładów publicznych itd. A wszystko to opisane tak prosto, tak naturalnie, jakby w tym nic nadzwyczajnego nie było. I Adam też na serio utrzymuje, że to wszystko być kiedyś może i musi." [Źródło: PoeWki.pl]