Książki z 2023

Andrzej Ballo Niczyje

Maciej Bieszczad Pasaże

Maciej Bieszczad Ultradźwięki

Zbigniew Chojnowski Co to to

Tomasz Dalasiński Dzień na Ziemi i 29 nowych pieśni o rzeczach i ludziach

Kazimierz Fajfer Całokształt

Zenon Fajfer Pieśń słowronka

Piotr Fluks Nie z tego światła

Anna Frajlich Szymborska. Poeta poetów

Adrian Gleń Jest

Jarek Holden Gojtowski Urywki

Jarosław Jakubowski Baza

Jarosław Jakubowski Koń

Waldemar Jocher dzieńdzień

Jolanta Jonaszko Nietutejsi

Bogusław Kierc Dla tego

Andrzej Kopacki Życie codzienne podczas wojny opodal

Jarosław Księżyk Hydra

Kazimierz Kyrcz Jr Punk Ogito w podróży

Franciszek Lime Garderoba cieni

Artur Daniel Liskowacki Do żywego

Grażyna Obrąpalska Zanim pogubią się litery

Elżbieta Olak W deszczu

Gustaw Rajmus >>Dwie Historie<< i inne historie

Juan Manuel Roca Obywatel nocy

Karol Samsel Autodafe 6

Kenneth White Przymierze z Ziemią

Andrzej Wojciechowski Budzą mnie w nocy słowa do zapisania

Wojciech Zamysłowski Birdy peak experience

City 6. Antologia polskich opowiadań grozy

Książki z 2022

Andrzej Ballo Bodajże

Wenanty Bamburowicz Masy powietrza

Maciej Bieszczad Miejsce spotkania

Kazimierz Brakoniecki Oumuamua. Atlas wierszy światologicznych
 
Roman Ciepliński Schyłek

Zbigniew Chojnowski Tarcze z pajęczyny

Zbigniew Chojnowski Tyle razy nie wiem

Wojciech Czaplewski Dzieje poezji polskiej

Marek Czuku Nudne wiersze

Tomasz Dalasiński Przystanek kosmos i 29 innych pieśni o rzeczach i ludziach

Michał Filipowski Licytacja kamienia

Anna Frajlich Powroty [wiersze zebrane. tom 2]

Anna Frajlich Przeszczep [wiersze zebrane. tom 1]

Paweł Gorszewski Uczulenia

Jarosław Jakubowski Dzień, w którym umarł Belmondo

Bogusław Kierc Był sobie

Andrzej Kopacki Gra w hołybkę

Zbigniew Kosiorowski Metanoia

Franciszek Lime Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza i Szczecina

Piotr Michałowski Światy równoległe

Dariusz Muszer Baśnie norweskie. tom 2

Ewa Elżbieta Nowakowska Gwiazda drapieżnik

Halszka Olsińska Przebyt

Uta Przyboś Jakoby

Agnieszka Rautman-Szczepańska Wypożyczalnia słów

Karol Samsel Autodafe 5

Karol Samsel Fitzclarence

Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska Planetoida, pechowy graf i wielka filozofia. Opowieści z przedwojennego Tuczna i okolic

Bartosz Suwiński Dutki

Inka Timoszyk Nieskończoność podróży

Sławomir Wernikowski Partita

Alex Wieseltier Krzywe zwierciadło

Kenneth White Ciało absolutu

City 5. Antologia polskich opowiadań grozy
 
eleWator. antologia 2012-2021. proza

Henryk Bereza. Krystyna Sakowicz. Korespondencja

"Rzymska wojna", www.latarnia-morska.eu, 14.06.2012

copyright © www.latarnia-morska.eu 2012

Tadeusz Zubiński (rocznik 1953) ur. w Suchedniowie – pisarz, tłumacz, krytyk, eseista, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika Świat Inflant. Laureat Nagrody Fundacji im. Natalii Gall (1995), Nagrody Fundacji Kultury (2000), Nagrody Konkursu Literackiego im. Stefana Żeromskiego (2003). Wydał zbiory opowiadań: Dotknięcie wieku (1996), Sprawiedliwy w Sodomie (1996), Wieża i inne opowiadania (2007), powieści: Odlot dzikich gęsi (2001), Nikodem Dyzma w Łyskowie (2003), Góry na niebie (2005), Burza pod lasem (2007), a także szkice: Ciche Kraje (2006), Etniczne Dziedzictwo Bałtów (2007), Wyspa Zaczarowana, celtyckie legendy i mity dawnej Irlandii (2008), Herder w Rydze i inne szkice bałtyckie (2008). A w tym roku ukazała się powieść Rzymska wojna. Przyjrzyjmy się jej.

Rzecz opublikowało szczecińska FORMA w dynamicznej i coraz ciekawiej rozrastającej się serii prozatorskiej „kwadrat”.
Powieść. Napisana zgodnie z „regułami” tego gatunku, w konwencji tradycyjnej, gdzie narracja budowana jest przeplotem dialogu i opisu, z linearnym czasem i niezmiennym miejscem (obszarem) akcji.
A co przedstawia opisywana historia? Przemianę społeczną w naszym kraju po rozpadzie uprzedniej formacji ustrojowej – czyli PRL-u. Przemianę społeczną, obyczajową, kulturową, wreszcie mentalnościową, której efekty są nijakie, jeśli nie żałosne. Tak przynajmniej wynika z lektury omawianego dzieła.
To, powiedzmy, streszczenie uogólniające. I przejdźmy do konkretów.

Prozatorską strawę gotuje autor w kotle... literackim. Bohaterem głównym powieści jest Filip, pisarz, któremu nie po drodze z wartościami preferowanymi przez środowisko okołoliterackie. Dlaczego? Bo – mimo przeciwieństw i rozpowszechnionych oczekiwań – stara się zachować resztki przyzwoitości, choćby zredukowany do minimum, ale jednak jakiś moralny pion. A wokół co? (...) układy, zawiści i nadprodukcja literatów. Który obrotniejszy ma własne wydawnictwo i tłucze siebie i swoich kolesiów, Zasada jest jasna. Ja ciebie wydam, ty mnie dobrze zrecenzujesz, to ty mnie wydasz. Popchnę cię na nagrodę prezydenta miasta, ty mi dasz nagrodę w konkursie – przeczytamy na początku powieści. By posiąść konstatację z przedostatniej strony książki: Niezliczone hordy takich obsiadły naszą literaturę. (...)

Siła tej prozy: język i styl.
Mowa nieśpieszna, kwiecista, pełna delicji i zdobnych interwałów. Stylistyka „szeroka”, potoczysta i słusznie kojarzona (w rekomendacji na okładce książki) z Sienkiewiczem, Berentem i Wańkowiczem.
Towarzyszące Filipowi postaci (jak i ona sam) – choćby żona pisarza, Krystyna, rzeźbiarz Ryszard Piernicki, wuj Stach, redaktor Elżbieta – mają rozbudowane charakterystyki, nie do pomylenia znaki szczególne. To, chciałoby się rzec, istne panoptikum, galeria żywa, zapadająca w pamięć.

Oportunizm, cynizm, zwątpienie, rozgoryczenie, ale także drzagi nadziei, tęsknota za odmianą prawdziwą, tajona wiara w słabo funkcjonujące dobro – to wszystko w Rzymskiej wojnie funkcjonuje jak w prawidłowo naoliwionej maszynerii. Rusza się, przenika, tasuje. Słowem żyje. I choć treściowo (a i przesłaniowo) rzecz jest na wskroś przewidywalna, przez pisarską swadę zachęca do udziału w fabularnej przygodzie „księżycowego” Filipa.

A tytuł? Już na stronie ósmej znajdziemy wykładnię: – Rzymska wojna... Nazywam ją tak z dwóch powodów. Jeden jest taki, że toczę ją z barbarzyńcami, drugi powód, że solo, bez sojuszników.
Powieść opatrzył autor mottem z Fiodora Dostojewskiego: Najstraszliwszą siłą na świecie jest pokora. Można to odebrać na rozmaite sposoby. Tu, jak się wydaje, ma to znaczenie fatalne, z pogranicza destrukcji.
Jest też niżej przypis: Wszelkie podobieństwa do rzeczywistych osób, sytuacji i zdarzeń są przypadkowe i niezamierzone. Przypuszczalnie tak jest. W szczegółach. Lecz po lekturze wątpliwości nie ma, iż mamy tu do czynienia z wiernym portretem środowiska znanego autorowi z autopsji.

Poza wszystkim: nie sądziłam, że ktoś dzisiaj, w rozpędzającym się dwudziestym pierwszym wieku, jeszcze tak pisze. Na swój sposób sympatyczna to odmiana w zalewie jakże często nudnych i naciąganych eksperymentów prozatorskich, oryginalnych za wszelką cenę, które pędzone są tyleż ochotą stworzenia jakości nowych, co zwyczajną ignorancją lub brakiem wyczucia artystycznych form (o smaku nie wspominając).
Wanda Skalska


Tadeusz Zubiński Rzymska wojnahttp://www.wforma.eu/25,rzymska-wojna.html